Fonksiyonel ortopedik tedaviler

FONKSİYONEL ORTOPEDİK TEDAVİLER

Fonksiyonel ortopedik tedavilerde amaç çene kemiklerinin büyümesini yönlendirmektir. Yalnızca büyüme gelişim döneminde olan kişilere uygulanabilir. Erişkin bireyler bu tedaviye uygun değildir. Erişkin bireylerdeki çene uyumsuzlukları ancak çene ameliyatı ile tedavi edilebilir. Fonksiyonel ortopedik tedavi bu nedenle oldukça önem kazanmaktadır. Doğru zamanda uygulanması ilerde çene ameliyatı olma ihtimalini ortadan kaldırabilir.

Fonksiyonel Ortopedik Apareyler

Hareketli (takıp çıkarılabilen) veya sabit olarak ikiye ayrılır. Ortodontistiniz hastanın yaşı, kooperasyonu, ağız hijyeni, malokluzyon şiddetine göre aparey seçimine karar verir.

Twin block, Monoblok(aktivatör), Bionatör, Frankel, Forsus,… vb fonksiyonel apareylere örnek gösterilebilir.

Hareketli fonksiyonel apareyler yemek yerken ve su dışında içecek içerken çıkarılmalıdır. Onun dışında tüm gün takılması önerilir.

Sabit fonksiyonel apareyler hasta tarafından çıkarılamaz. Kırılma ve deformasyon olmaması için sert ve yapışkan yiyeceklerden uzak durulmalıdır.

Kullanım Süreci

Hareketli apareyin kullanımına başlanan günleri takiben tükürük miktarında artış, konuşmada ve yutkunmada güçlük çekilebilir. Bu durum oldukça normaldir. Tükürük miktarı zamanla azalır, yutkunma kolaylaşır. Konuşmanın düzelmesini hızlandırmak adına sesli kitap okuma önerilir.

Çene ve eklem bölgesinde ağrı görülmesi normaldir.

Hangi durumlarda uygulanır?

Fonksiyonel apareyler çoğunlukla alt çenenin geride konumlandığı durumlarda uygulanır. Aparey takıldığında alt çene olması gereken konumda kapanır. Bu durum çene kemiğinin büyümesini stimüle eder. Aparey kullanımıyla büyümesi yönlendirilen kemik sayesinde aparey kullanımı bittiğinde alt çene kendiliğinden olması gereken konuma gelir. Ağız içindeki değişim kadar ağız dışında da ciddi bir değişim görülür. Yüzdeki profil değişikliği oldukça memnun edicidir.

Alt çenenin erken diş temasları nedeniyle önde konumlandığı durumlarda da uygulanmaktadır. Üst çenenin büyümesi stimüle edilir. Alt çene büyümesi yönlendirilir. Tedavi bitiminde ağız içi ve ağız dışı görünümde ciddi değişimler görülür.