Sabit ortodontik tedaviler

SABİT ORTODONTİK TEDAVİLER

1900lü yılların başından bu yana dişler çeşitli yöntemlerle çene kemiği içinde hareket ettirilmeye çalışılmıştır. Dişileri tamamen kaplayan metal bantlar yerini zamanla daha küçük boyutlarda olan diş üzerine yapıştırılan metal braketlere bırakmıştır. Ortodontinin önde gelen isimleri uyguladıkları tedaviler ve sonuçları üzerine çeşitli çalışmalar yapmış ve günümüze kadar uzanan braket çeşitlerinin kullanılmasına vesile olmuşlardır.

Sabit tedavi yöntemleri dişlerin üzerine yapıştırılan braketler ve bu braketlere bağlanan teller aracılığıyla uygulanır.

Braket Çeşitleri ve Farklılıkları

Metal, seramik (estetik) ve kapaklı (metal kapaklı, seramik kapaklı) olmak üzere braket çeşitleri mevcuttur.

En çok merak edilen konu braketler arasındaki farklılıklardır:

• Tüm braket çeşitleri diş üzerine yapıştırılır ve tedavi sonunda çıkarılır.
  • Tüm braket çeşitleri için ağız hijyeni yüksek önem taşır.
  • Tüm braket çeşitleri için sert, yapışkan yiyeceklerden ve asitli içeceklerden uzak durmak gereklidir.
  • Tüm braket çeşitlerinde tedavinin ilk günlerinde hassasiyet, hafif ağrı hissi görülebilir. Bu geçici bir durumdur
  • Tüm braket çeşitlerinde dudakta ve yanakta yaralar meydana gelebilmektedir. Ortodontik mumlar yardımıyla yaraya sebep olan bölgenin üzeri kapatılabilir.
  • Metal görüntüsünden hoşlanmayan hastalar için estetik braket seçeneği sunulabilir. Bu braketlerde malzeme farklılığı nedeni braket ve tel arasındaki sürtünme artar u da tedavi süresinde uzama yönünde farklılık gösterebilir. Bu konuda ortodontistinizin görüşüne başvurunuz.
  • Metal braketler renk değiştirmezler. Estetik braketlerin zamanla sarardığı düşünülse de kaliteli malzeme kullanıldığında bu sorun tamamen ortadan kalkmaktadır. Teli brakete bağlamak için kullanılan elastik ligatürler zamanla sararabilir, ancak her randevuda değiştiriliyor olması sorunu çözmektedir.
  • Kapaklı braketler, metal veya estetik olabilir. Kapaklı braketlerin amacı tel ile braket arasındaki sürtünmeyi azaltarak tedavi süresini kısaltmaktır. Bu sistemde teli brakete bağlayan elastik veya tel ligatür kullanılmaz, bunun yerine kapak mevcuttur. Diğer braket çeşitlerine göre daha hacimlidir.
  • Tedavi fiyatlarındaki değişiklik sadece braket çeşidine bağlı olmamakla beraber; kullanılan malzeme, tedavi tipi ve süresi de etkilidir. Lütfen bir ortodonti uzmanına muayene olup bilgi alınız.

Sabit Ortodontik Tedavi Süresince Dikkat Edilmesi Gerekenler

Tedaviye başlanabilmesi için uygun ağız hijyenine sahip olmanız gerekmektedir. Tedavi boyunca dişlerinizin üzerinde mevcut olan braket ve teller ağız hijyenini korumanızda zorluk yaratabilir. Bu da dişlerinizin daha hızlı çürümesine, dişetlerinin iltihaplanmasına ve ortodontik tedavinin sizin için bir dezavantaj haline gelmesine neden olur. Dişlerinizi günde en az 3 kere, 3 dakikadan az olmayacak şekilde fırçalamalı, normal fırçanın ulaşamadığı yerler için ara yüz fırçası kullanmalısınız.

Yetersiz ağız hijyeni dişlerin üzerine yapıştırılan braketlerin daha kolay diş üzerinden ayrılmasına ve dolayısıyla tedavi sürenizin uzamasına neden olmaktadır. Biriken besinler bir süre sonra asit üretmekte ve braket yapıştırıcısının gücünü azaltmaktadır.

Sert yiyecekler, yapışkan yiyecekler ve asitli içecekler de braket kopmalarına neden olduğu için ortodontik tedavi süresince uzak durulmalıdır:

• -Fındık, fıstık vb. kuruyemiş, havuç, erik, zeytin, lokum, sakız, sert ekmek,…
  • -Ön dişler ile ısırıp koparma işlemi gerçekleştirilmemeli, yiyecekler bıçakla ufak parçalara bölünerek yenmelidir.

!! Yetersiz ağız hijyenine sahip hastalar ortodontik tedaviye uygun değildir. Bu nedenle tedavi öncesinde sağlıklı diş ve dişetlerine sahip olmak gerekir. Tedavi süresince ağız bakımına özen göstermeyen hastaların tedavisine devam edilmeyebilir.